Конфигурация от TS-Labs (обсуждение)

Железо, связанное с TS-Conf

Postby introspec » Fri, 07.02.2014 14:25:43

Есть разные подходы. Вариации схемы Alone Coder, которые использую я, крутятся в цикле на 8 тактов (inc a:jp (hl)), и настроены так, чтобы общее число тактов, исполняемых кодом, делилось на 4 с остатком 1 или 3. Т.е. несколько кадров подряд вот это выравнивание сползает на такт за кадр. Как отличить теперь, какой кадр нам нужный? очень просто, 3 кадра из четырёх прерывание произойдёт на одной из команд, а во время 4-го кадра - во время другой. Поэтому можно смотреть на состояние счётчика (так делает Alone Coder) или можно просто смотреть на младший бит адреса, как делаю я.

Занимает эта процедура несколько фреймов. У Alone Codera от 2 до 6, моя подольше (она в чём-то тупее устроена). Можно сделать за 4 фрейма ровно. Можно даже сделать за 3 фрейма ровно, но тогда придётся подразумевать, что компьютер безвейтовый.
User avatar
introspec
 
Posts: 579
Joined: Sun, 14.07.2013 15:36:47

Postby Grey » Fri, 07.02.2014 14:42:37

Идею понял, спасибо. Надо будет поэкспериментировать.
Но по-моему в Инсульте такой автоподстройки нет, или она не всегда правильно срабатывает.
Потому как 2 раза из 3-х бордюр совпадает , а 1 раз чуть сдвинут и приходится подстраивать Ентером.
Grey
 
Posts: 104
Joined: Fri, 29.11.2013 15:58:02

Postby amixgris » Sun, 30.03.2014 21:23:49

Тут давеча на одном форуме Алон ссылку дал на буржуйский сайт с бэйсик-бенчмарком для 8-битных компов:
8 bit home computers benchmark

Code: Select all
10 LET W=500:DIM F(W):LET P=1:LET A=3
20 LET F(P)=A:LET P=P+1:IF P>W THEN STOP
30 LET A=A+2:LET X=1
40 LET S=A/F(X):IF S=INT(S) THEN 30
50 LET X=X+1:IF X<P AND F(X)*F(X)<=A THEN 40
60 GOTO 20

Торкнуло меня испытать сие. Результат такой:
14MHz Base-Config -- 100.900c.
14MHz TS-Config, Cache Off -- 107.296c.
14MHz TS-Config, Cache On -- 096.865c.
User avatar
amixgris
 
Posts: 161
Joined: Mon, 30.07.2012 03:22:48
LOCATION: Самара

Postby TS-Labs » Sun, 30.03.2014 22:14:41

Небольшая разница из-за того, что код в основном в ПЗУ. Если скопировать басиц в ОЗУ и запустить как вирт.ПЗУ результаты будут отличаться кардинально.
User avatar
TS-Labs
 
Posts: 5398
Joined: Thu, 26.07.2012 01:29:56

Postby VBI » Sun, 30.03.2014 22:25:11

amixgris, так кеш нужен!!!
User avatar
VBI
 
Posts: 1965
Joined: Mon, 03.06.2013 09:20:29

Postby amixgris » Sun, 30.03.2014 23:06:45

Дык, а я об чём?! :)
User avatar
amixgris
 
Posts: 161
Joined: Mon, 30.07.2012 03:22:48
LOCATION: Самара

Postby zboszor » Wed, 09.04.2014 21:08:39

I have just flashed ERS 0.55, ts-bios.rom as Custom ROM and the latest TS+BaseConf firmware from zx-evo-fpga.googlecode.com so I was able to play Bomberman Evolution. Now I have some questions about TSConf.

1. What should ROM #04 do in TSConf? All I get is blue/black vertical stripes on the screen.

2. Is there a Magic Button functionality when TSConf is active? I tried pressing the NMI button (PrtScr/SysRQ) a couple of times but nothing happened. Should I add a real switch to the ZXEVO mainboard's J8 jumper or should I be satisfied with the monitor in EVO ProfROM?

3. Is there a way to use the SD card contents from TSConf somehow and perhaps mount a TRD image as a virtual disk? Or the standard way is to use BaseConf ERS and copy TRD image contents to a real disk?
zboszor
 
Posts: 60
Joined: Mon, 07.04.2014 15:35:03

Postby TS-Labs » Wed, 09.04.2014 21:37:04

Üdvözlöm a klubban! ))
1. May be used for a custom (user-made) BIOS, tutoring, anything without tainting main BIOS. As it is not programmed, you see stripes (which are RST 56 executed in cycle).
2. NMI is not implemented in TS-Conf since I found no usage for it, nor yet supported it in BIOS. I can add it easily. Any ideas are welcome.
3. Yes, sure. TRD, SCL can be mounted from SD/IDE, also TRD can be mounted from RS-232. Use WildCommander, rename WildCommander.$C to boot.$C at the root dir of SD/HDD, put all *.WMF files into 'wc' dir at the root, then just press Enter at any TRD/SCL and select a drive to mount it to. F10, TR-DOS Mounter, Select 'Mount to RS-232', connect ZX-Evo to PC via serial cable, open TRD with this utility at PC, voila.
Besides that, *.SPG files launch from WC, these are memory images up to 4MB, like SNA but without CPU state stored in them. Here you can find some demos of TS architecture.
Sok szerencsét, és kérje, ha bármilyen bajok.
User avatar
TS-Labs
 
Posts: 5398
Joined: Thu, 26.07.2012 01:29:56

Postby zboszor » Wed, 09.04.2014 22:09:02

Thanks, I will ask questions when more arise. I love this modernized Speccy. :-)

For the Magic Button functionality, I imagined something like the one in the Beta128: save the snapshot to disk, should it be a real disk or a TRD mounted as a virtual disk. Then it's loadable with GOTO "@"CODE.
ProfROM in ZXEVO does it with Savelij's Monitor, but something simpler would be enough. I brought up the same question on the NedoPC forum, my example was Arnhem: it's too long to play in one go.
Loading from TZX is a torture big enough, although I created a cable for my Android phone to do it via an app. :-) Saving the snapshot to (virtual) disk is easier than connecting another PC, starting a WAV recorder, running "save game" and load later.

I will try the WildCommander, thanks.

About the "rs232mnt.exe" and other utilities, I don't use Windows. Are these available as a Linux executable?

Thanks for the information about the SPG files, I also wanted to ask what is that.
zboszor
 
Posts: 60
Joined: Mon, 07.04.2014 15:35:03

Postby TS-Labs » Wed, 09.04.2014 22:29:31

Well, for 'Magic' - I ain't a big fan of its lame approach, but something similar is necessary anyway. I'll try to invent something.
TAP can be also mounted via WC.
There's no version of mounter for other platforms than Windows, but you can find sources in general repo at http://zx-evo-fpga.googlecode.com/hg/pentevo/.
User avatar
TS-Labs
 
Posts: 5398
Joined: Thu, 26.07.2012 01:29:56

Postby zboszor » Wed, 09.04.2014 22:41:36

I know TAP is usable with both BaseConf and TSconf. But TZX is not usable from either. (Yet?) WoS has quite a few games only in TZX, with TAP missing.
I know about tzx2tap but its documentation also says that some TZX files contain information that's not translatable well to TAP, because TAP is a simpler format.
zboszor
 
Posts: 60
Joined: Mon, 07.04.2014 15:35:03

Postby TS-Labs » Wed, 09.04.2014 22:55:15

OK, but TZX emulation virtually requires waveform reproducing due to the complexness of loader code, so it won't be faster than simple load from MP3 player anyway.
User avatar
TS-Labs
 
Posts: 5398
Joined: Thu, 26.07.2012 01:29:56

Postby zboszor » Thu, 10.04.2014 07:38:04

This is what I meant. So, there are a few games with TAP (good) but a lot of them (Arnhem included) only has TZX, and I guess quite a significant part can't be converted with tzx2tap because features from later TZX formats are used.
So I am left with using my "tape player", the "TeeZiX" or "playTZX" app on the phone. So, the Magic Button for saving the snapshot (screen contents, memory pages and CPU state) is definitely a good idea.
It may be that the original Beta128 feature is "lame" but does the job and is usable across many Spectrums, clones and emulators that have or emulate the Beta128 interface with its 5.03 ROM with the GOTO "filename"CODE loader code.
Do you have a better idea?

I have tried the Wild Commander and it's a marvellous litte utility. It's a brilliant idea to move this code out to runtime code, since ROM space is limited.
zboszor
 
Posts: 60
Joined: Mon, 07.04.2014 15:35:03

Postby VBI » Thu, 10.04.2014 09:47:21

zboszor, find your games on http://vtrdos.ru/

but exit to debugger menu by magic button desired ;)
User avatar
VBI
 
Posts: 1965
Joined: Mon, 03.06.2013 09:20:29

Postby zboszor » Thu, 10.04.2014 10:02:10

My parcel with the ZX Evo and NeoGS inside also contained a CD full of SCL/TRD games in a vtrdos.ru directory... :applause: The remakes with GS sound were very welcome. :beer:
zboszor
 
Posts: 60
Joined: Mon, 07.04.2014 15:35:03

Postby TS-Labs » Thu, 10.04.2014 13:26:45

zboszor wrote:Do you have a better idea?

Well, at least to dump the code to a FAT storage...
User avatar
TS-Labs
 
Posts: 5398
Joined: Thu, 26.07.2012 01:29:56

Postby TS-Labs » Wed, 16.04.2014 08:14:39

Попытка обойти проблему накрывания кешом данных, записанных в память ДМой.
Можно выключать кеш для окна, в котором лежат обрабатываемые данные. Например, драйвер фата находится по 0000, а буфер данных по С000. Тогда выключаем кеш для С000, читаем туда диск с ДМА, глюков нэт.
User avatar
TS-Labs
 
Posts: 5398
Joined: Thu, 26.07.2012 01:29:56

Postby TS-Labs » Wed, 16.04.2014 08:25:56

Надо бы изменить поведение так, чтоб слова из области, где кеш выключен на него вообще не влияли. Т.е. например код находится по 0000, если по С000 был бы включен кеш, то чтение С000 выбьет слово из 0000 (если таковое было закешировано), а если кеш по С000 выключен, то чтение С000 никак не повлияет на 0000.
В данный момент поведение кеша таково, что кешируется ЛЮБОЕ прочитанное слово из памяти независимо от того, разрешен кеш или нет.
И да, напоминаю, что кеш привязан к ФИЗИЧЕСКИМ адресам в ОЗУ, т.е. если по С000 включена страница 5, то данные по адресу #4000 и #C000 лежат в одном физическом адресе ОЗУ, и кеш их видит, как одни и те же.
User avatar
TS-Labs
 
Posts: 5398
Joined: Thu, 26.07.2012 01:29:56

Postby TS-Labs » Thu, 17.04.2014 05:49:23

Обновил конфу, кто скачал вчерашнюю - перекачайте. Пролез баг в контроллере ИНТа.
User avatar
TS-Labs
 
Posts: 5398
Joined: Thu, 26.07.2012 01:29:56

Postby VBI » Tue, 13.05.2014 21:35:08

я тут подшился ;)

ажно с нуля вообще.
бейзконф прошился за 17.04
TS-Labs, последний тсконф за 06.02.2014?
меня смущает
"17.04.2014 04:49:23 Обновил конфу, кто скачал вчерашнюю - перекачайте. Пролез баг в контроллере ИНТа."
User avatar
VBI
 
Posts: 1965
Joined: Mon, 03.06.2013 09:20:29

Postby TS-Labs » Wed, 14.05.2014 09:29:08

Госпаде, да конфа с тех пор миллион раз апдейтилась. Что именно смущает.
User avatar
TS-Labs
 
Posts: 5398
Joined: Thu, 26.07.2012 01:29:56

Postby VBI » Wed, 14.05.2014 21:33:59

всё чётко.
17.04.2014
User avatar
VBI
 
Posts: 1965
Joined: Mon, 03.06.2013 09:20:29

Postby TS-Labs » Fri, 06.06.2014 12:10:06

Думаю нАчать, углУбить и расширить инициативу по впиливанию в анрыл фич, которых пока нет в железе, с целью тестирования оных, и если понравится, добавлять в железо.
Пока думаю добавить АЛУ операции для блиттера.
User avatar
TS-Labs
 
Posts: 5398
Joined: Thu, 26.07.2012 01:29:56

Postby Sergey78 » Fri, 06.06.2014 18:25:40

В железе же места нет.
Sergey78
 
Posts: 422
Joined: Wed, 05.09.2012 20:04:40

Postby Black_Cat » Fri, 06.06.2014 20:45:25

TS-Labs, впили открытие всех теневых портов по D7=1 #EFF7. В железе для этого вааще доп ЛЕ не нужно, т.е. реализуемо на существующей конфе..
"Трудно найти чёрную кошку в тёмной комнате.. ...особенно, если её там нет", "Forever!".
"Я никогда не причиняю им зла. Я говорю им правду, и они думают, что это - зло."
Гарри Трумэн
http://zx.clan.su/forum/
User avatar
Black_Cat
 
Posts: 1110
Joined: Thu, 26.07.2012 23:39:01

PreviousNext

Return to Hardware

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

x